Періоди дитячого віку

Поділитись:
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email

Періоди дитячого вікуДитина постійно росте та розвивається, при цьому виявляються функціональні, анатомічні та психологічні відмінності в різні дні, місяці та роки життя. Для оцінки нормального розвитку дитини було впроваджено періодизацію дитячого віку.

Періоди дитячого віку розділяють на два етапи: внутрішньоутробний (до народження) та зовнішньоутробний (після народження).

1. Внутрішньоутробний (гестаційний) триває 270 днів з моменту запліднення і складається з таких періодів:

  • Ембріональний період (до 8-го тижня гестації) – від моменту запліднення до 2 місяців. На цьому етапі відбувається закладка всії органів і систем, високі темпи диференціації тканин. Тому тератогенні фактори (шкідливі звички батьків, інфекційні захворювання, прийом медикаментів та інше) призводять до найбільш тяжких вад розвитку – ембріопатій
  • Фетальний (плацентарний, з 9-го тижня гестації) період – починаючи з третього місяця і до завершення вагітності. Поділяється на ранній (з 9-го тижня гестації по 28) та пізній (з 29-го тижня до початку перейм) фетальний період. Продовжується ріст та розвиток всіх органів і систем. Вплив несприятливих (тератогенних факторів) може призвести до передчасних пологів та народження функціонально незрілої дитини.
  • Пізній фетальний період переходить у корткий інтранатальний етап – від початку переймів до моменту перерізування пуповини.

Перинатальний період включає в себе пізній фетальний, інтранатальний, ранній неонатальний.

2. Зовнішньоутробний етап  поділяється на такі періоди:

  • Період новонародженості (неонатальний період) – перші 28 днів життя. В свою чергу поділяється на ранній (перші 7 днів) та пізній (8-28 днів). 
  • Період грудного віку – з 29 дня до 1 року.
  • Переддошкільний – з 1-го по 2-ий рік життя.
  • Дошкільний – від 4-го року по 6 рік життя.
  • Молодший шільний вік – з 7-го по 11-ий рік.
  • Старший шкільний вік (період статевого дозрівання) – від 12-ти  до 18 років

 Характеристака періодів дитячого віку:

1. Неонатальний період. Цей період характеризується часом адаптації дитини до, нових для неї, факторів зовнішнього середовища.  Перехід до самостійного існування відзначається значними змінами у всіх органах та системах. Запускається легеневе дихання , включаються малий і велике коло кровообіг, закривається артеріальна (Боталлова) протока, встановлюється самостійна, але ще недорозвинена терморегуляція.

2. Період грудного віку. У перші місяці життя здійснюються процеси клітинного новоутворення, стрімко розвивається нервова система, нервові волокна мієлінізуються. Розвиваються статичні функції : до 2 міс дитина добре тримає голову, знаходячись у вертикальному положенні; з 4-5 міс перевертається з живота на спину, далі зі спини на живіт; до 7 міс самостійно сідає, а до кінця року починає ходити. До 5-6 міс починають прорізуватися молочні зуби, до року зазвичай буває 8 зубів. У грудному віці у дитини значними темпами здійснюється психічний розвиток. У міру диференціювання ЦНС, починаючи з 2-3 тижнів , а особливо після місяця , відбувається розвиток умовних рефлексів (перша сигнальна система). Спочатку вони досить прості , наприклад рефлекс на положення при годуванні , а потім значно ускладнюються. З 1 міс руху очних яблук стають координованими , погляд фіксується на яскравих предметах, з’являється слухове зосередження, до кінця 2- го місяця дитина стежить за рухом предмета , усміхається. З 3 – 4 міс він емоційно гулить , дізнається близьких, з 6 міс лепече склади “ба” , “па” , “ма” , голосно сміється. До кінця року дитина вимовляє перші осмислені слова (з цього моменту починається розвиток мови – друга сигнальна система) , виконує прості вимоги , розуміє слова заборони . До цього часу сповільнюється фізичний розвиток , його випереджає психічне.

3. Переддошкільний і дошкільний період. У цьому віці дещо сповільнюється процес зростання , але активно вдосконалюються функціональні можливості органів і систем. У 5 -6 років починається зміна молочних зубів на постійні . дитина переходить на режим харчування дорослого. У цьому віці розвиваються деякі навички: вміння кататися на двоколісному велосипеді, на ковзанах, танцювати, вишивати, в’язати. Завдяки інтенсивному розвитку пам’яті, діти  переказують казки, оповідання, вивчають вірші. Це вік наслідування як хорошого, так і поганого, тому особливо важливою є чітка організація виховної роботи вдома і в дитячих садах. До кінця цього періоду дитина готується до вступу до школи. У цьому періоді з’являються захворювання  у розвитку яких велику роль відіграє алергія (бронхіальна астма , ревматизм та ін.).

4. Період молодшого шкільного віку. Триває вдосконалення функцій організму дитини. Посилено розвиваються і міцніють м’язова система і скелет. Молочні зуби повністю замінюються постійними . Шкільний ритм життя сприяє розвитку посидючості , необхідних трудових навичок. Потрібно строго стежити за поставою дитини , так як неправильне положення за партою чи столом , носіння в одній руці важкого портфеля і ряд інших моментів можуть призвести до викривлення хребта.

5. Період старшого шкільного віку. Є періодом статевого дозрівання. Він характеризується вираженою перебудовою ендокринної системи , посиленим ростом. У дівчаток вторинні статеві ознаки зазвичай розвиваються раніше , ніж у хлопчиків. У цьому періоді часто зустрічаються функціональні розлади серцево-судинної, нервової систем, обумовлені, з одного боку, швидким, непропорційним зростанням всього тіла і окремих органів , з іншого – неповним розвитком ендокринної, імунної та нервової системи.

Поділ на періоди дитячого віку є дуже важливим для оцінки нервово-психічного розвитку та постановки діагнозу.

Богдан Яловський

студент медичного факультету №1 at Вінницький національний медичний університет ім. М.І.Пирогова
Автор та засновник цього блогу. Незважаючи на всі складнощі, мені подобається вивчати медицину, здобувати нові знання. З кожним роком я все блище наближаюсь до гордого звання Лікаря України!
Поділитись:
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email